tiistai 31. tammikuuta 2017

50:50 Helppo tie hoikaksi ja pysyvään painonhallintaan






Sain arvosteltavaksi Nina Sarellin kirjoittaman 50:50 Helppo tie hoikaksi ja pysyvään painonhallintaan kirjan.  Mikään ei ole niin vaikeaa kuin laihduttaminen. Laihduttaminen on vanhanaikainen ja tehoton tapa laihtua. Mutta pehmeä lasku mukavampaan painoon, se onnistuu kyllä. Tarvitaan vain oikeat työkalut, tietoa ja uudenlaisia taitoja. Tämä kirja on sinulle, joka olet kokeillut jo vähän kaikkea. Nyt on aika lähteä uusille poluille. Loppuelämä omassa koossa odottaa.


Jo vuosikymmenten ajan laihdutuskuureissa on luotettu pomminvarmaan ja toimivan oloiseen ruiskumalliin, jossa paino on energiansaannin ja kulutuksen summa ja laihduttaminen taas projekti, jolla saantia ja kulutusta muokataan. Vaikka tosi-tv-ohjelmien laihduttajasankareista voisi päätellä toisin, totuus on, että tämän mallin menestys on ollut onnettoman huonoa. Pelkällä ruokavalion ja liikunnan yhdistelmällä päästään kyllä tuloksiin, mutta vain väliaikaisesti. Paino putoaa, muttei pysy alhaalla. Ei ole lainkaan liioiteltua sanoa, että ruiskumalli on ollut totaalinen floppi.




1. Hyvä ruoka on painonhallinnan peruskivi. Siksi puolet 50:50-pizzasta koostuu ruuasta ja siitä, miten se syödään. Ensimmäinen pala on ruoka itse. 

2. Hyvä maku on toinen niistä syistä, jotka ohjaavat syömistämme.

3. Hyvä kylläisyys on painonhallintaan tähtäävän ruokailun tärkein tavote.

4. Hyvät tiedot tarvitaan, jotta ei vahingossa rysäytä painoa vauhdilla normaalilukemiin ja sitten taas ylös. Hyvät tiedot ovat kompassi reitillä, joka vie loppuelämän mittaiseen painonhallintaan.

5. Hyvät taidot ovat työkaluja, joilla nikkaroidaan kokonaisvaltainen kehon ja mielen muutos.

6. Hyvät tottumukset ovat kokonaisvaltainen elämäntapa, ne keinot, joilla painoa hallitaan arjen keskellä vielä kymmenen vuoden jälkeenkin.




50:50-pizzassa on kaksi puoliskoa. Toinen puolikas koskee ruokaa ja syömistä, toinen taas kaikkea muuta: tietoa, taitoa ja tottumuksia. Juuri tälläinen on pitkän tähtäimen painonhallintatyöskentely. Sen sijaan, että keskittäisit huomiosi vain ruokavalioon, sinun kannattaa opetella näkemään alusta saakka koko pizza - kaikki ne omat tottumuksesi, mieltymyksesi, asenteesi ja käsityksesi, joissa täytyy tapahtua jotakin, jotta mukavampi paino olisi mahdollinen. Kirjasta löytyy myös neljän viikon muutosohjelma, ruokavinkkejä ja reseptejä. Jos ole kyllästynyt ainaiseen laihduttamiseen, niin tämä kirja on juuri sinulle.


* Kirja saatu arvostelukappaleena

3 kommenttia :

  1. Tämä kirja antaa kyllä hyviä ja arvokkaita neuvoja, pidin kovasti ja tulee kulkemaan tuossa vierellä :)

    VastaaPoista
  2. Vaikuttaa mielenkiintoiselta 😊

    VastaaPoista
  3. Hyvältä kuvat näyttivät. Täytyypä köydä ostamassa kirja

    VastaaPoista

Seuraajat

Tietoja minusta:

Blogini on perustettu 2.9.2014, joka on leivonta- ja ruokapainotteinen lifestyleblogi. Täällä teille kokkailee 35-vuotias, 2007 syntyneiden kaksospoikien äitee Tampereen seudulta, jonka juuret ovat Pohjois-Pohjanmaalla. Perheeseen kuuluu myös aviomies. Olen ammatiltani kokki, mutta hurahtanut leipomiseen. Tykkään tehdä helposti kokeiltavia ohjeita, jotka eivät vaadi lukijoilta leipurin tai kokin koulutusta onnistuakseen. Päivitän blogia epäsäännöllisen säännöllisesti.

Jätä kommenttia reseptien loppuun, ne aina piristävät :)

Ethän kopioi reseptejäni tai kuviani ilman lupaa.


Mielelläni teen yhteistyötä, jos kiinnostuit ota yhteyttä.


Yhteydenotot:
roottyna.taikinasa@gmail.com
Marika Kaila

Etsi blogistani:

Designed by DigitalBeautiful